Než se pustíme do zlepšování výkonu našich stránek, musíme mít v ruce jejich audit. K tomu existuje řada revizních softwarů. Detekují chyby, zjistí organickou návštěvnost, klíčová slova a prozkoumají kvalitu zpětných odkazů. Přečtěte si, jaké nástroje používají experti. SEO, optimalizace nebo též úprava webu pro strojové vyhledávače a lidské uživatele vám pak bude jasnější. Konkrétně se dozvíte, co a kde si můžete změřit sami, na kolik to vyjde a jestli se vám to v porovnání s komplexními službami profesionálů vyplatí.
SEMrush – topka pro experty na SEO
Pomocí jednoho z nejpopulárnějších softů na SEO analýzu najdeme vhodná klíčová slova na celostátní i lokální úrovni. Vysledujeme pozici naší platformy ve výsledcích vyhledávání a proklepneme si také profil zpětných odkazů. Co se klíčových slov týče, stačí, když do příslušného pole napíšeme třeba název města a SEMrush nám dodá četnost jeho vyhledávání, potenciál a také konkurenty, kteří ho již používají. Kromě toho doporučí související Klíčová slova čili keywords, včetně víceslovných klíčových frází. Nejlevnější verze programu se pohybuje v několika tisících korun za měsíc. Součástí předplatného jsou také webináře, kde si povolání experta na SEO audity postupně osvojíme. SEMrush ocení firmy, které potřebují nejen revize webů, ale také dalších forem internetového marketingu jako třeba PPC kampaní.
Ahrefs je podle expertů na SEO uživatelsky jednodušší
Měsíční poplatek za nejoblíbenější verzi Ahrefsu stojí podle aktuálního ceníku okolo pěti tisíc korun. Sadu analytických nástrojů si dokonce můžeme během 7 dní otestovat za symbolických 7 dolarů. Co se funkcí týče, považujeme oba softy za srovnatelné. SEMrush najde mnohem víc klíčových slov, zatímco v analýze zpětných odkazů je Ahrefs těsným vítězem. V auditech technických aspektů SEO nebo ve sledování hodnocení našich stránek na Googlu, si vedou oba hráči podobně. Ahrefs uvítají spíše drobnější organizace a nezávislí experti na SEO. Tolik ve zkratce k porovnání dvou špičkových profesionálních nástrojů určených k revizi komerčních i nekomerčních webů.
Plánovač klíčových slov od Google
Pro tuzemské majitele on-line stránek je důležité, aby se zobrazovaly na přednostních pozicích Googlu a Seznamu. Ty dosud patří mezi nejpoužívanější vyhledávače v republice. Máme-li účet na Googlu nebo ještě lépe na Google AdWords, můžeme si tam posloužit Plánovačem klíčových slov. Když do něj zadáme nějaký obvyklý výraz z našeho oboru, obdržíme návrh keywords včetně jejich popularity mezi uživateli. Podobně jako experti na SEO si v této aplikaci můžeme rovněž spočítat, kolik jsme úspěšnou optimalizační strategií webu ušetřili ve srovnání s placenou proklikovou inzerci.
Služby expertů na SEO versus svépomocná analýza
Ani jeden z uvedených programů není samospásný. Proto si experti na SEO ověřují dílčí výstupy pomocí dalších podpůrných “měřáků”. Kromě toho je potřeba si uvědomit, že předplatným sice získáme přístup do softwaru, ale naučit se s ním už musíme sami. I když to zvládneme a držíme v ruce chybové hlášení, stejně potřebujeme odborníka na optimalizační zásahy do webu, jeho struktury, do textů a odkazového profilu. Uvážíme-li, že nám většina expertů na SEO v případě objednávky optimalizačních služeb audit neúčtuje, bude pro nás levnější, rychlejší a pohodlnější hloubkovou SEO analýzu delegovat.
Volně dostupné statistiky z Google Analytics pochopitelně sledujeme, abychom měli základní přehled o úspěšnosti webovek. Na druhou stranu se nám nevyplatí, finančně ani časově, “fušovat” do řemesla expertům na SEO. Mnohem efektivnější je nepodcenit počáteční výběr vhodných profesionálů, protože optimalizace webu pro strojové vyhledávače a lidské uživatele je běh na dlouhou trať. Máte-li ještě dotazy k SEO problematice, ozvěte se prostřednictvím komentářů.