Bez SEO-optimalizace se většina stránek v dnešním světě neobejde. Ne, že by takové weby nefungovaly. Problém spočívá v jejich horší nalezitelnosti, o které rozhodují roboty. Proto se internetové prezentace a e-shopy strojovým vyhledávačům přizpůsobují. Je totiž velký rozdíl, když vás lidé vidí mezi několika prvními odkazy, nebo když se krčíte až někde vzadu na 3. stránce. To může v mnoha případech znamenat rozdíl mezi obchodním úspěchem a krachem podnikání. Seznamte se s principem SEO, které působí na třech úrovních, ať víte, zda-li vám může zlepšit obraty.
1. Technická SEO-optimalizace, ať máte pohotové stránky
Představte si platformu, která se zobrazí až za 10 vteřin od momentu, co na ni kliknete. To většina lidí nevydrží a přejde na stránky s okamžitou odezvou. Čili zrychlení načítání bývá stěžejní náplní technické části SEO. Během optimalizace se za tímto účelem správně nastaví mezipaměť. Je-li třeba, objedná se rychlejší hosting a zmenší se zbytečně velká data, která brzdí www. Většinou se komprimují fotografie, které tam amatérský správce nahrál v megabitové podobě.
Druhý okruh závad, které řeší technické SEO, se týká responzivního designu. Optimalizace je nutná, pokud se stránky nezobrazují správně na různých druzích displejů. Na stolním počítači mohou vypadat dobře, ale ve smartphonech se v nich nedá listovat a to je vážná chyba. Vždyť dnešní uživatelé používají ve více než 60 % případů k procházení stránek mobil. To znamená, že o většinu potenciálních klientů přijdete jen kvůli vadné responzivitě, což se projeví na nízkých tržbách e-shopu nebo minimálním zájmem o vaše služby. Úpravy dokáží přilákat někdy až o stovky procent návštěvníků více.
2. Obsahová SEO-optimalizace, ať jsou www správnou odpovědí na dotazy uživatelů
Odborný název – klíčové slovo – už jste zřejmě slyšeli. Tímto termínem se označují výrazy, které většina lidí zadá do vyhledávacího okénka, aby v síti objevila určitý typ informací. Když na www klíčová slova máte, předloží je vyhledávač přednostně. Pokud sílu klíčových slov, anglicky keywords, ignorujete, tak vás roboty vyhodnotí jako obsahově nerelevantní a naservírují hledajícím uživatelům konkurenci, která už textové SEO má.
Optimalizace v tomto případě začíná analýzou klíčových slov, která se stane základem dalšího SEO copywritingu. Zároveň odstraní hrubky a celkově zlepší čtivost. Také se postarají, aby návštěvníci nacházeli pro ně důležité informace. Pokud byste si takovou SEO-optimalizaci objednali, myslete na to, že není jen pro stroje, ale i pro budoucí zákazníky. Když je psanou formou vašich stránek odradíte a oni je urychleně opustí, vyhodnotí to roboty jako závadu a přesunou vás na zapadlé příčky. Proto si vybírejte profesionální copywritery.
3. SEO-optimalizace se týká i odkazů. Říká se tomu linkbuilding
Do třetice by se vaše stránky, respektive odkaz na ně, měl objevit na hodnotných cizích webech. Tím roste význam vaší platformy v očích vyhledávačů a získáváte od nich lepší pozici než web, který žádnou sítí externích odkazů nedisponuje. A jak se takovéto linky dělají?
Jeden ze způsobů je registrace do zbožových a firemních online katalogů. Dalších pár linků můžete získat třeba výměnou s weby vašich obchodních partnerů. Poslední a v současnosti nejdůležitější je takzvaný linkbuilding, kde se vaše PR články s klíčovými slovy a odkazem na vaše www objevují na externích portálech. Tady opět nešetřete a vsaďte na práci expertů. Neodborné PR zveřejněné bůhvíkde nemusí být ideální reklama.
Teď už je vám jasné, proč se dnes skloňuje SEO ve všech pádech a proč se bez optimalizace prakticky neobejdete. V online prostředí zkrátka uspějí ti, kteří jsou vidět, přestože mohou prodávat méně kvalitní výrobky a ještě k tomu za vyšší ceny, než vy. Můžete je ale snadno porazit, když investujete do kvalitní třífázové SEO-optimalizace. Pokud už ji máte, podělte se s námi o výsledek v komentářích.