Pro vinařství je využití internetu k online prodeji vína vlastní výroby splněným snem. Online doména odstraňuje omezení fyzických hranic a umožňuje vinařům přístup ke globálnímu publiku bez ohledu na umístění jejich obchodu nebo distribučního centra.
Online prodej vína na stránkách https://drink-good-wine.com/ ve srovnání s prodejem v supermarketech, stylových sklípcích nebo specializovaných kamenných prodejnách obstojí – jak co do pohodlnosti, tak co do spokojenosti konzumentů. Přece jen má však nějaká úskalí. Pojďme se na ně podívat.
Pro začátek: dobré víno
Pokud si zřídí vinařství svůj vlastní e-shop, chápe se to jako jedna z mnoha aktivit, kterou provozuje, a výnos z něj bude představovat vedlejší, byť nezanedbatelný příjem. Jiná situace ale nastane, pokud se budete chtít online prodejem vína živit jako hlavní pracovní činností.
Nápad je to dobrý, ale protože online nákupu přišli milovníci vína už dávno na chuť, je na trhu velká konkurence. Prvním předpokladem je proto sofistikovaně vybraný sortiment, ve kterém budou zastoupeny různé druhy vín: vína místní i zahraniční a také rozmanité odrůdy a kategorie, přičemž alespoň jedna by českému uchu měla znít mimořádně exoticky. Cenové rozrůznění je další podmínkou. A velmi dobrým tahem jsou různé speciální edice a limitované série. Nebudete tomu věřit, ale slogan “Pouze u nás” stále funguje, tím spíš, pokud je to pravda.
Aby se návštěvníci neuklikali
Stejně důležité jako prodávané zboží je v případě e-shopu podoba stránek a jejich fungování. Vytvořit si je můžete nechat profesionální firmou, ale zvládnete to i sami podle dostupných šablon na internetu. Pronájem nebo nákup vlastní platformy také není složitý
Co ale bývá někdy problém, je překombinovanost nebo nepřehlednost stránek, která vzniká buď z nedbalosti, nebo v případě, když si jejich autor neuvědomí, že ne každý si libuje ve světě IT technologií. Jestli se vám někdy stalo, že jste se klikáním na některých stránkách motali stále v kruhu nebo jste nakonec našli to, co jste hledali, pouhou náhodou, potvrdíte, jak nepříjemný zážitek to byl.
Stránky e-shopu mají být vizuálně přitažlivé, ale daleko důležitější je pro ně přehlednost a účelnost, možnost zadání filtru a snadné vyhledávání.
S reklamou to nepřehánět – ve víně je alkohol!
Abyste získali zájemce o své zboží, nepodceňte optimalizaci pro vyhledávače. Vaše stránky by se zájemcům o víno měly zobrazit mezi prvními. Co se týče reklamy, každý obchodník musí propagovat své zboží, zvlášť ho to těší, pokud ví, že je dobré. Bohužel víno splňuje definici jedu, který je lékem jen v rozumných rukou. Proto při jeho propagaci zakázáno nejen naznačovat, že opilost a nadměrné pití jsou zábavné (to by snad ani nikoho nenapadlo), ale ani se nedoporučuje mít v nabídce obrázky mladých dospělých se sklenkou v ruce, aby to nemohlo být chápáno jako zaměření na nezletilé.
Hýčkat si své zákazníky
Lepší než nějaká agresivní plošná kampaň je získat si jako stálé zákazníky umírněné milovníky vína, u nichž je jisté, že budou kupovat pravidelně a rádi vyzkouší něco nového, mimořádného a dražšího. Je jich dost. Pro takové se vyplatí mít luxusní zákaznický servis a spolehlivé a rychlé dodání, při němž má klient možnost sledovat stav své objednávky a její pohyb. Komfortní pro nakupující je možnost platby několika způsoby, aby si každý mohl vybrat tu, kterou preferuje a které důvěřuje. A devizou solidního podniku je poslat omluvu nebo dárek v případě, že dojde k chybě nebo zpoždění.
Co lze považovat za úspěch?
Za každým úspěšným podnikem stojí kombinace tvrdé dřiny a štěstí. Pokud rozumíte vínu, určitě se vám podaří najít v online prostředí spřízněné duše, které u vás rády nakoupí. Objem tržeb a výše marže pak bude záležet na vašich obchodnických zkušenostech a dovednostech.
Co je podle vás nejlepší na prodeji vína online?